piątek, 23 stycznia 2015

Recenzja GRY: Far Cry 4 - świetny wypad w Himalaje do Kyratu

Witam! Pamiętacie jak myślałem, że recka FC4 pojawi się nawet za rok? Okazało się, że gra bardziej mnie wciągnęła niż ex na Xboksa - Sunset Overdrive. A co do tych exów - MS, co ty robisz!? Ale teraz nie o tym. Co mnie uwiodło w grze? Przeczytacie poniżej. :) Zapraszam! [Grałem na XONE]

DEWELOPER: Ubisoft Montreal
WYDAWCA: Ubisoft
WYDAWCA PL: Ubisoft Polska
PREMIERA: 18.11.2014r.
MULTIPLAYER: Tak
KONTROLER RUCHOWY: Nie
3D: Nie
WERSJE: PC / XONE / PS4 / X360 / PS3



To jest Ubisoft - tego nie pomalujesz
Zacznijmy od tego, że pierwsza część serii Far Cry była robiona przez studio Crytek pod skrzydłami Ubisoftu. Druga część już była tworzona całkowicie przez Ubisoft. Tak samo jak trzecia, która podbiła świat konkurując o tytuł gry roku. Aktualnie na metacritic.com średnia Far Cry 3 wg recenzentów to 91 w wersji na Xbox 360. Logicznym się też wydało, że "sequel" musi wyjść. I oto mamy - dwa lata później dostajemy grę Far Cry 4. Odsyłam też do mojego felietonu o firmie Ubisoft.

Wspominałem już o tym, że wstępniaka widziałem już ok. 5 razy. W każdym razie Far Cry 4 to gra bardzo często, aż za bardzo przypominająca poprzednika, a według niektórych, nową część serii można nazwać Far Cry 3.5.  Ja się z tym nie zgadzam, ale nie można ukryć, że faktycznie - czasami odnosi się wrażenie, że gra się w rozbudowane DLC.

Tak się może skończyć grill, kiedy na imprezę wkracza Ajay Ghale...
Multi i coop
Nie jestem fanem płacenia abonamentów za grę online, więc niestety nie opowiem Wam o trybie multiplayer oraz nowym trybem kooperacji bez żadnych loadingów. 

Dunia. Wtf?
Weźmy się najpierw chyba za najmniej interesujący temat - kwestie techniczne. Nie oszukujmy się - grafika w serii Far Cry przy każdej odsłonie wyznaczała nowe trendy graficzne. Nie inaczej jest tu, i choć nie jest to graficzna rewolucja to stać i podziwiać kunszt grafików można bez końca. Co do oprawy audio (muzyka) to chyba lepszej nie słyszałem jeszcze nigdy w grach. Deweloper postawił na klimatyczne style muzyczne łącząc je ze nowoczesnymi modami co dało niesamowity efekt. Aż się prosi o więcej. 

Jednak nie cały Far Cry jest usłany różami. Sztuczna inteligencja woła o pomstę do nieba, zarówno wrogów, jak i  cywilów , a nawet towarzyszy. Jest gorzej niż w AC: Unity od tego samego producenta. Zwłaszcza dziwi mnie fakt, że twórcy mieli do dyspozycji całą moc nowej generacji konsol. No, ale ten temat raczej przemilczę.


Should I stay or should I go?
Grywalność w Far Cry'u? Czwarta odsłona oferuje zabawę na tyle... "dużą" (?), że ja (dla którego fabuła jest najważniejsza)... nie przejąłem się zbytnio tym, że fabularnie to druga liga. Jedyne co ją urozmaica to elementy równowaga sił, w których musimy wybierać jaką taktykę jako Ajay Ghale obierzemy dla Złotego Szlaku - taktykę Amity, czy Sabala. Ja częściej wybierałem Sabala, ale to moje herezje. :P Zabawa to coś co promuje grę, chociaż muszę przyznać, że im dalej brniemy tym misje stają się coraz bardziej nudne, zwłaszcza te od Longinusa, czy Yoggiego i Reggiego. Trochę mało ambitne zadania, przynajmniej cutscenki są bardzo fajne. ;) 

Ćpać ile się da!
Jedną z ciekawych aspektów tej produkcji miała być kraina Shangri-La. To mistyczna kraina i szczerze mówiąc... nie przyciągnęła mnie ani trochę. Lubię klimaty fantasy, ale to nie dla mnie.

Bronie i przeciwnicy to również wielki atut tej gry. O ile może przeciwnicy/wrogowie mniej to bronie? Jak najbardziej. Do swojego ekwipunku możemy dodać różnorodne bronie jak kusza, łuk, pistolet maszynowy, granatnik, miotacz ognia, snajperka, czy dubeltówka. Nie można również zapomnieć o   dodatkach takich jak koktajl mołotowa, granaty, mięsko (przynęta), czy noże do rzucania, aby cicho zabijać. Fajno.

Można również się pobawić w alchemika i co chwilę wytwarzać nowe mikstury. Nie jest to obowiązkowe, ale bardzo przydatne.

KEYS TO KYRAT... ONLY ON PS4.
Alternatywą dla grania w coopie jest pomysł zaoferowany przez producentów Far Cry'a. Kupując grę otrzymujesz w pudełku 10 kodów do rozdania swoim kolegom do grania z tobą w trybie kooperacji nawet jeśli nie mają własnej kopi gry. Fajnie brzmi? Owszem, ale jest jeden haczyk. Sony jest takim egoistą, że podpisując kontrakt z firmą Ubisoft... te całe "klucze" będą eksluzywnie na PS4. OK, rozumiem line-up jest najważniejszy, ale czy te wszystkie korporacje nie rozumieją, że na tym cierpią gracze na innych platformach? Sony! I gdzie tu te"#4theplayers"?



PAGAN MIN TO SUPER GOŚĆ TYLKO SZKODA, ŻE JEST GO TAK MAŁO. 

But first, let me take an angry #selfie!
Pa(n)gan "Frajer" Min
Far Cry 4 zabiera nas do fikcyjnego państwa Kyrat w Himalajach, którego przywódcą jest samozwańczy tyran dyktator - Pagan Min. Ma również swoich pomocników jak Yuma, Noore, czy De Pleur. Pagana wykreowano jak super psychopatę,... ale tylko na początku. Po długiej przerwie przy rozmawianiu przez woki-toki mam wrażenie, że (choć ma swoje momenty) spuścili trochę z parą, co nie znaczy, że nasz antagonista to super gość i tylko żałować, że jest go tak mało. Natomiast sam lud Kyratu... chyba wziął przykład z tyrana, którego chcą obalić. 70% osób, które napotkamy podczas naszej wędrówki ku wolności Kyratu to psychopaci, nienormalni ludzie. Mamy również w grze takie coś jak wydarzenia karmiczne, jakby co. ;)

Szanowni państwo! Oto tygrys z Shangri-La!
Nie samym Paganem Kyrat żyje
Kyrat to jeden z najpiękniejszych światów w historii gier wideo stający obok takich produkcji jak TES V: Skyrim, czy GTA V. Może niekoniecznie wielkością, ale na pewno masą znajdziek i atrakcji, ale także bardzo dobrze rozbudowaną florą i fauną. Już o tym wspominałem, ale flora i fauna to coś charakterystycznego dla świata gry, próżno tego szukać gdzie indziej. No dobra - pewnie by się znalazło coś w stylu "Symulator flory i fauny" (no co? jest symulator kamienia, to czemu nie miało by być czegoś takiego?), ale nie da się ukryć, że to bardzo barwny świat. To tu wąż, sambar indyjski, jak, miodożer, wilk tybetański, czy wiele, wiele innych stworzeń. Nie można też zapomnieć o dwóch czołowych stworzeniach - tygrys i słoń. Reprezentują one dwa żywioły: tygrys - ciało, słoń - magia. Nie jest to oficjalnie według gry, a tylko moje domysły, aczkolwiek jest to bardzo sensowne, bo w ulepszeniach naszej postaci mamy dwie strony - pomarańczową (tygrys - wybieramy w niej ulepszenia typu eliminacja, zabicia, czyste celowanie itp.) i niebieską (słoń - ulepszenia typu nowe mikstury, wydłużenie ich działania, czy nawet możliwość... ujeżdżania słonia).

Nie da się ukryć, że na początku gry Pagan Min to pestka przy skurczybyku jakim jest miodożer...
Nie ma róży bez kolców
Far Cry 4 ma również element polowania, w którym zostajemy nagradzani za czyste zabicie (łukiem bądź kuszą) dając nam więcej łupów, co często się przydaje. Ale nie odbiegajmy od tematu Kyratu - nie ma w nim samych ideałów. Jest w nim dużo wspomnianych znajdziek, ale przez to wkrada się w rozgrywkę monotonia. Taki już "urok" sandboksów. W dodatku w grze jest zatrważająca ilość absurdów. Wiem, że w grach się nie szuka logiki, no ale bez przesady. Kompletny brak logiki zaklepał sobie produkt o nazwie "League of Legends". Podam Wam dwa przypadku braku logiki. Uszkodzona opona? Nie martw się! Weź spawarkę i użyj jej na masce! Na pewno opona się naprawi! Ugh...
Przewróciłeś samochód? Spokojnie! W ciągu sekundy rzucisz nim bez pomocy nikogo jak piłeczką ping-pongową!
Ugh...

Koleżko, ja ten długopis nazywam "Mała bomba!". Chcesz go przetestować?
Assassin's Cr(y)eed
Wprawdzie na tym nie cierpi sama gra, ale jednak - Ubisoft. Pominę fakt durnego sposobu na piratów, tylko skupie się na wielkim problemie Ubi w Montrealu. Otóż, zauważyliście, że takie gry jak Assassin's Creed: Unity, Watch Dogs, The Crew i Far Cry 4 mają ze sobą zbyt wiele wspólnego? Aż podam przykład:

AC: Unity - punkty synchronizacyjne
FC4 - dzwonnice
The Crew - punkty widokowe
Watch Dogs - wieże ctOS

Przypadek? Nie sądzę...

Te kolory! Ach... W ogóle nie widać umierającej członkini Złotego Szlaku, w ogóle nie widać tego rozlewu krwi...
Zdanie na koniec
Far Cry 4 - świetny wypad w Himalaje do Kyratu. Jeśli nie stać Was na prawdziwą wycieczkę w Himalaje, a nawet w Alpy a od zawsze było to Waszym marzeniem, bierzecie Far Cry'a. Może (na pewno) to nie będzie to samo, ale ubawicie się na wiele godzin. ▲ Wafeg 

CZY POLECAM? TAK
PODSUMOWANIE
- mnoga liczba absurdów
- problemy z SI
- mało Pagana
- każdy ćpa i jest psychopatą
- monotonia
- elementy z innych gier Ubi...
- momentami to "Far Cry 3.5"
- fabuła to druga liga

+- Shangri - La
+- Klucze do Kyratu
+- muliti i tryb kooperacji

+ świetny soundtrack
+ elementy RPG i cykl "Równowaga sił"
+ graficzne cudo
+ środowisko (flora i fauna)
+ ulepszanie postaci ("tygrys i słoń), polowanie
+ megagrywalność! przez duże M!
+ bronie i mikstury
+ lokacja, Kyrat, Himalaje
+ mnoga liczba rzeczy do wykonania 

Grywalność: 9/10
Fabuła: 6/10
Audio: 9/10
Grafika: 9/10

OCENA KOŃCOWA
-9/10
REWELACYJNA

Tym samym żegnam się z Wami i zapraszam do obserwowania, komentowania, udostępniania i wpadania na nasze "fanpejdże". Linki poniżej:

#######
AUTOR: Wafeg
#######
#######
#######
FANPAGE'OWI MAJĄ LEPIEJ!


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Designed By Blokotek
{java} {disrank_permission} Wafeg {disrank_permission] {java} {disrank_permission} Wafeg {disrank_permission]